Materac sportowo-gimnastyczny

Dobór odpowiedniego rodzaju materaca do ćwiczeń to bardzo ważny punkt w życiu każdego pasjonata sportu. Od materaca zależy, jak będzie przebiegał nasz trening. Ponadto dobór odpowiedniego materaca musi zależeć od rodzaju treningu, jaki chcemy przeprowadzić. Materac musi być obecny podczas treningów, które wymagają rozciągania ciała i przygotowania go do wysiłku.

 

O czym należy pamiętać podczas doboru odpowiedniego materaca?

 

Najważniejszą rzeczą, na którą musimy zwrócić uwagę, jest materiał z jakiego jest wykonany materac. Najczęściej spotykanym rodzajem materiału jest PVC. Wówczas materace są bardzo lekkie i praktyczne. Kolejnym materiałem, który również jest używany w produkcji materacy to kauczuk, lateks i guma. Modele z tych materiałów są bardziej wytrzymałe na uszkodzenia mechaniczne, ale mają również zdecydowanie wyższą cenę. Zdecydowanie tańszym rozwiązaniem będzie zakup materaca wykonanego ze skóry syntetycznej. Skóra syntetyczna wytrzyma obciążenia podczas intensywnego treningu. Pamiętać trzeba, by na materacach ze skóry syntetycznej nie ćwiczyć w obuwiu, gdyż to niszczy powłokę materaca i wpływa na jego szybsze zużycie.

Materace wykorzystywane w szkołach czy na zajęciach gimnastycznym powinny być wykonane z PLAWILU. Jest on bardzo odporny na przetarcia oraz pęknięcia, co sprawa, że jest zdecydowanie bardziej wytrzymały.

 

Czym powinien być wypełniony materac gimnastyczny?

 

Jest to kolejna z ważnych cech podczas wyboru materaca. Materac nie powinien być wypełniany zwykłą pianką tapicerską, gdyż jest ona podatna na odkształcenia. Materac gimnastyczny powinien być wypełniony pianką poliuretanową, to właśnie ona jest odporna na odkształcenia, utrzymuje na dłużej swoje właściwości niezależnie od obciążeń podczas treningów. Dobra jakościowo pianka odporna jest na odkształcenia i zbijanie się, co sprawia, że materac posłuży na jeszcze dłużej.

 

Jaka powinna być odpowiednia twardość materaca sportowego?

 

Twardość materaca powinna być zależna od rodzaju ćwiczeń, jakie chcemy na nim wykonywać. W przypadku ćwiczeń lekkich, a także ćwiczeń z dziećmi, najlepszym rozwiązaniem będzie materac miękki. Zapewniają one wygodę i zwiększają bezpieczeństwo podczas treningu. Dzieci również będą przychylniej patrzeć i ćwiczyć na materacu miękkim.

Do treningów ze sztukami walki odpowiedniejsze będą materace twarde. Zapewniają one większą stabilność zawodnika, a także sprawiają, że zawodnik nie zapada się w materac, przez co może łatwo wymierzyć cios.

 

Rozmiar materaca gimnastycznego

 

Rozmiar materaca powinien być dostosowany do wysokości osoby, która z niego korzysta. Standardowym rozmiarem materaca gimnastycznego jest 200 x 120 cm. Jest to rozmiar dostosowany do większości wykonywanych ćwiczeń na materacach. Dla zapewnienia większej powierzchni do ćwiczeń warto jest połączyć kilka materacy ze sobą. W tym przypadku dobrym rozwiązaniem będą wszyte rzepy, które pozwolą na swobodne dopinanie kolejnych materacy do siebie.

 

Grubość materaca gimnastycznego

 

Materac gimnastyczny powinien być dostosowany grubością do ćwiczeń, jakie są na nim wykonywane. Typową grubością materaca jest 5 lub 10 cm. W przypadku materacy miękkich, zalecaną grubością jest 10 cm natomiast w przypadku materacy o średniej i dużej twardości wystarcza 5 cm.