Rodzaje worków bokserskich

Jak wybrać worek treningowy, który sprosta moim oczekiwaniom i będzie dobry do mojego rodzaju treningu? Na co zwrócić uwagę i gdzie znaleźć ten odpowiedni? Takie i podobne pytania zadają sobie osoby, które poszukują odpowiedniego worka treningowego. Na rynku dostępne są worki do różnego rodzaju treningów. Nieodpowiednio dobrany worek bokserski może skutkować wyrobieniem złych nawyków, których ciężko będzie się pozbyć. Przedstawiamy różnicę i podpowiadamy, jaki worek będzie odpowiedni do Twoich potrzeb.

 

Rodzaje worków treningowych

Jednym z najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawalnych rodzajów worków treningowych jest worek klasyczny. Jego cena waha się w zależności od materiału wykonania, wagi i wielkości. Jest to nic innego jak materiałowy pokrowiec, w którym znajduje się odpowiednie wypełnienie, najczęściej stosowanym są ścinki materiałowe upchane w sztywną masę. Worek treningowy może być zapinany na zamek błyskawiczny bądź sznurowany odpowiednimi sznurówkami. Jest to uniwersalny przyrząd do ćwiczeń sztuk walki. W zależności od długości worka bokserskiego można ćwiczyć na nim wykopy niskie i wysokie. Do worka potrzebne jest również odpowiednie mocowanie, przydatne będzie również mocowanie dolne które jeszcze bardziej zamortyzuje huśtanie się worka podczas treningu. Warto pamiętać o pozostawieniu odpowiednio dużej ilości wolnego miejsca wokół worka, powinny być to około 2 metry z każdej strony.

Worki bokserskie najczęściej wykonywane są z materiału skóropodobnego PLAWILU lub ze skóry naturalnej, dzięki zastosowaniu tych materiałów są jeszcze bardziej wytrzymałe i odporne na zniszczenia i odkształcenia.

Worek treningowy hakowy

To specjalna odmiana klasycznego worka treningowego. Służy on do ćwiczeń ciosów hakowych i podbródkowych. Worek ten posiada podwójną średnicę, u góry worka jest ona większa na dole mniejsza. Długość worka zazwyczaj jest w przedziale od 80 do 160 cm, a jego waga w zależności od wysokości waha się od 20 do nawet 100 kg.

Worek do treningu MMA

Jest to stosunkowo nowy sprzęt dostępny na sportowym rynku. Jest to doskonałe rozwiązanie dla osób, które trenują mieszane sztuki walki. Worki MMA doskonale sprawdzą się do ćwiczeń w stójce jak i do technik parterowych. Worki te są odpowiednio wyprofilowane, ich płaszczyzny  uderzeniowe rozmieszczone są pod różnym kątem, co sprawia że można testować na nich specjalistyczne techniki walki takie jak uderzenia łokciami czy kolanami, a także ciosy podbródkowe.

Worek treningowy stojący

Jest to worek, który możesz postawić praktycznie wszędzie, nie zajmuje on dużo miejsca. Jego budowa opiera się na kilku zasadniczych częściach: podstawie, słupku i tubie. Podstawa dla większej stabilności powinna być wypełniona wodą lub piaskiem. Ta masa zapewnia ogromną stabilność podczas mocnych uderzeń w worek bokserski. Worek stojący, który nie ma napełnionej podstawy jest bardzo lekki waży jedyne 10 kg, więc jest również łatwy w przenoszeniu. Ponadto zastosowanie metalowego słupka pozwala na łatwą regulację wysokości na jakiej ma wisieć worek treningowy. Również dzięki zastosowaniu odpowiednich amortyzatorów worek jest stabilny nawet podczas bardzo mocnych uderzeń. Jest to doskonałe rozwiązanie dla osób, które chcą podnieść swoją kondycję i zwiększyć swoją szybkość i zwinność podczas walki.

Manekin

Szczególna odmianą worka treningowego stojącego jest manekin. Jest to nic innego jak worek przypominający człowieka. Takie rozwiązania są polecane już dla profesjonalistów lub osób ćwiczących Krav Magę lub sztukę walki Combat.

Makiwara, czyli worek treningowy ścienny

Jest to worek treningowy, który ma postać poduszki, przystosowany jest do powieszenia na ścianie. Jest to rozwiązanie dla osób, które chcą poćwiczyć bardzo proste techniki ręczne i nożne. Worek ścienny może składać się z kilku poduszek, jego wypełnienie jest różne, lecz najczęściej wypełnia się go tym samym, co klasyczne worki bokserskie.

Gruszka treningowa

Jest to najmniejszy worek treningowy dostępny na rynku sportowym. Jest to worek wykonany ze skóry w kształcie przypominającym gruszkę. To worek bokserski o średnicy około 25 cm i wysokości 35 cm. Może być jako jedyny z dostępnych worków wypełniony powietrzem, również do wypełnienia nadaje się guma, ścinki materiałowe itp. Do worka warto również załatwić specjalną platformę, która posiada obrotowy przegub, zapewni to odbijanie gruszki za każdym razem po mocnym uderzeniu. Trening na tego typu przyrządzie sprawdza się jako uzupełnienie do treningu standardowego, ponadto poprawia zdecydowanie wytrzymałość, celność jak i zwiększa refleks zawodnika.

Refleksówka

To odmiana worka treningowego typu gruszka. Worek ten przypomina swoim kształtem piłkę do koszykówki. Od góry i dołu worek zawieszony jest na specjalnych linach, dzięki którym po uderzeniu worek odbija się tym samym symulując atak przeciwnika. Dzięki refleksówce można nauczyć się uników, wyczuć odpowiedni dystans, ale także zwiększyć refleks.