1.Jaki rozmiar worka bokserskiego wybrać?

Rozmiar worka powinien zostać dostosowany przede wszystkim do rodzaju treningu, jaki zamierzamy na nim wykonywać. Należy wziąć pod uwagę również wysokość pomieszczenia, w którym worek będzie zawieszony. Wybierając rozmiar worka, do wysokości należy dodać długość łańcucha (ok. 40cm), długość mocowania sufitowego (ok. 15 cm) - ze względu na naciąganie się pod wpływem ciężaru oraz odległość od ziemi (min. 30-40 cm), aby nie dotykał podłoża. Do każdego rodzaju techniki dostosowana jest odpowiednia wysokość worka. Przy typowym treningu bokserskim, wystarczający będzie worek o wysokości 100-150 cm i średnicy 35-40 cm. Zaawansowani sportowcy powinni wybierać nieco większe worki - o 150-160 cm wysokości i 40-45 cm średnicy. Właśnie takie worki są najczęściej spotykane w klubach sportów walki i na siłowniach. Na rynku dostępne są również worki o wysokości aż 180 cm, na których można trenować kopnięcia. Ze względu na duży rozmiar i wagę, powinni je wybierać raczej zaawansowani zawodnicy, którym zależy na jak największej powierzchni treningowej i ciężarze. Pamiętajmy też, że im mniejsza średnica worka, tym trudniejszy trening.

2. Jak dobrać wagę worka treningowego?

Waga worka zależy od preferowanego rodzaju treningu i wybranej wielkości. Zaleca się, aby ciężar był proporcjonalny do masy ciała osoby ćwiczącej i jej wzrostu. Masa worków waha się w przedziale 20-150 kg.Jeśli celem treningów jest poprawa siły uderzeń, lepiej zainwestować w cięższy worek, który będzie mniej ruchliwy podczas wykonywania ciosów. Do poprawy koordynacji, dynamiki i wyczucia dystansu, najodpowiedniejszy będzie lżejszy sprzęt. Reakcja takiego worka przy wykonywanych ciosach, zmusza do większej pracy nóg i zmian dystansu. Do treningu bokserskiego, najlepiej nadaje się worek ważący ok. 50 kg. Taka waga zapewnia właściwe zachowanie podczas uderzeń oraz komfort ćwiczeń, przy założeniu, że zawodnik waży ok. 80kg. Dla osoby o wadze 120 kg, takie worek może być za lekki.

3.Plawil, skóra czy Drakoplav?

Dostępne na polskim rynku, profesjonalne worki treningowe, są wykonane przeważnie ze skóry naturalnej lub plawilu. Materiały te dają gwarancję optymalnej wytrzymałości.Skóra naturalna wiąże się jednak z dużym kosztem. Plawil to materiał tańszy od skóry i równie wytrzymały. Jego atutem jest odporność na wilgoć i wahania temperatury. Łatwiej go również utrzymać w czystości. Istnieje jednak wiele rodzajów plawilu, o różnych właściwościach i wartości. Niska cena może oznaczać mniej wytrzymałą odmianę materiału. Należy zwracać uwagę na odpowiednią gramaturę, która wynosi ok. 650g/m2 i na wzmocnienia worka. Drakoplav to nasza odmiana plawilu, która cechuje się wyjątkowo wysokimi walorami wytrzymałościowymi, dlatego polecana jest także profesjonalistom. Należy unikać tworzyw syntetycznych, często spotykanych na serwisach aukcyjnych. Worek treningowy jest narażony na mnóstwo otarć i uderzeń, dlatego jakość materiału przekłada się na jego trwałość i efektywność treningu.

4. Co trzeba wiedzieć o skracaniu łańcuchów?

Jeśli długości łańcucha jest za długa w stosunku do pomieszczenia, należy ją odpowiednio dostosować. Skracanie łańcucha jest możliwe jedynie w przypadku zakręcanych karabińczyków. Należy pamiętać, aby zachować odpowiednią odległość od podłoża, która powinna wynosić minimum 30-40 cm.

5. Dolne mocowanie - na gumie czy na łańcuchu?

Dolne mocowanie, dzięki przytwierdzeniu do podłoża, służy zwiększeniu stabilności worka treningowego, zapobiegając jego kołysaniu na boki przy mocnych uderzeniach. Jest to szczególnie przydatne w pomieszczeniach, w których mamy mało miejsca do treningu. Zaczep od spodu, tak jak w górnych mocowaniach taśm, powinien być trójkątem. Sztywne przymocowanie może uszkodzić worek, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest użycie elastycznych gum.

6. Jaki łańcuch wybrać?

Łańcuch jest istotnym elementem w trakcie wyboru worka. Przede wszystkim, należy zwrócić
uwagę na kształt mocowań. Dostępne są różne formy - koła, trójkąty, półkola i kwadraty.

Najlepiej, jeśli zaczep ma trójkątny kształt, dzięki temu trzyma taśmę w centralnym punkcie i równomiernie rozprowadza ciężar całego worka. Na rynku dostępne są łańcuchy zgrzewane i z zakręcanymi karabińczykami. Zgrzewany łańcuch jest bardziej wytrzymały. Zakrętka stosowana jest po to, aby łańcuch można było odkręcić, zdjąć i założyć inny typ (krótszy/dłuższy). Spoiwo łańcucha powinno być zakończone okrętką, aby w trakcie wykonywania ciosów, łańcuchy się nie plątały, co wpływa na skracanie żywotności taśm mocujących.

7. Wiązanie czy zamek?

W oferowanych przez producentów workach, istnieją dwa typy zamykania: na zamek błyskawiczny oraz wiązanie. Zamki są tanim rozwiązaniem, jednak worek staje się przez to mniej trwały. Podczas treningu, wypełnienie dostaje się miedzy ząbki zamka, co powoduje jego niszczenie. Zalecanym zamknięciem jest sznurowanie ze specjalną zakładką, która chroni przed wypadaniem zawartości worka podczas treningu. Im dłuższa zakładka, tym lepiej. Powinna ona sięgać do około drugiej połowy worka. Dobrze napełniony worek będzie miał duże napięcie, wiec wiązadło (sznurówka przechodząca poprzez wzmocnione ćwiekami dziurki) musi solidnie trzymać wypełnienie.

8. Worek z pasem okalającym czy bez?

Każdy worek powinien mieć pas okalający, który wzmacnia całą konstrukcję i przytrzymuje taśmy. Pełni on też funkcję ochronną mocowań przed urazami, spowodowanymi uderzeniami oraz maskuje taśmy, które mogą powodować otarcia rąk. Dodatkowo, pas okalający wzmacnia walory wizualne i estetyczne worka. Nie wszyscy producenci go jednak stosują.